söndag 9 mars 2014

Prissättning

Hej alla,

dags att gå vidare med prissättningsteori.


1. Då du prissätter en produkt måste du överväga hur priset påverkar efterfrågan. Vanligtvis är priset och såld mängd förknippade med varandra, ett högre pris ger lägre såld mängd medan ett lägre pris ger en högre såld mängd.


2. Vid prissättningen skall du också ta hänsyn till konkurrenternas utbud av liknande produkter och hurudan prissättning de har. Om du har bättre kvalitet på dina produkter kan ett högre pris vara motiverat i annat fall måste du noga överväga det. 


3. När du bestämmer priset på en produkt måste du alltid ta reda på vilka kostnader företaget har. Fastän konkurrensen är hård måste du ändå prissätta så att kostnaderna för företaget täcks. 


4. Efterfrågan på produkten är avgörande för hur högt pris du kan sätta på produkten medan kostnaderna bestämmer hur lågt priset kan vara.  


5. Under en viss tid måste företaget få alla kostnader täckta (både FK och RK)och dessutom vinst på verksamheten. Ibland, tillfälligt, kan företaget ändå sälja till ett lägre pris om man t.ex. vill öka på sin marknadsandel, men under inköpspris skall man inte sälja. Det kan ändå vara motiverat med rabatt (realisation) om alternativet är att t.ex. modekläderna annars blir osålda. 


I flera branscher används rmp (riktminutpris)av partihandeln som rekommenderade priser. Det är lätt att prissätta utgående från dessa listor men företagaren måste ändå själv känna till hur han skall prissätta sina produkter och hur man bygger upp en lönsam verksamhet. 


rmp = ovh på finska (ohjevähittäishinta).



Uppgift

Anssi säljer sportskor. Ett skopar kostar 50 € i inköp. Andra rörliga kostnader finns inte. Företagets fasta kostnader är
5 000 € per månad. Anssi vill ha en vinst på 3 000 € per månad.



a. Hur stora försäljningsintäkter skall han få per månad för att företaget inte skall göra förlust om han säljer 400 par per månad?

b. Vilket pris skall ett par skor ha för att företaget inte skall göra förlust om det säljer 400 par i månaden?

c. Hur mycket skall företaget ha i försäljningsintäkter per månad för att Anssis företag skall nå sin planerade vinst. Sålt antal skopar är fortfarande 400.

d. Vad ska ett par skor kosta om målsättningen fortfarande är den samma och sålt antal skopar 400?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar