söndag 2 mars 2014

Rabatter som konkurrensmedel

Hoppas du haft ett bra veckoslut :)

Apelsin :)


Det är dags att ta upp lite ny teori.  Du har tidigare tagit reda på hur försäljningens struktur, d v s hur mycket och vad du säljer, påverkar lönsamheten. Nu skall du granska hur rabatten påverkar lönsamheten. 


Du skall alltså granska hur rabatter kan användas som ett konkurrensmedel.

1. Försäljningspriset och såld mängd är vanligtvis bundna till varandra. I regel kan man öka på försäljningen genom att sänka priset. 

2. Då du använder rabatt som ett konkurrensmedel måste du ta reda på hur täckningsbidraget påverkas av det. Ifall du får ett lägre pris för varan minskar täckningsbidraget. 

3. För att det ska vara lönsamt att sänka priset d v s ge rabatt måste du sälja så pass mycket mer att det totala täckningsbidraget hålls åtminstone på den tidigare nivån.

4. Ett företag, eller butik,som säljer flera olika produkter och ändrar priset på en produkt, kommer att lägga märke till att efterfrågan på andra produkter också förändras. 

Om t.ex. priset på mjölk sänks kommer det att komma nya kunder till butiken som också köper annat än mjölk fastän priset på dessa produkter inte har sänkts.

Saluhall i Budapest

Uppgifter A-B-C

A. Ville börjar sälja korv på kvällstorget. Han uppskattar sin försäljning till 150 st. per kväll då priset är 2 €. Försäljningen skulle uppskattningsvis vara 200 st. per kväll ifall priset var 1,70 €. En korv kostar 1 € i inköp. Vilket pris ger ett lönsammare resultat? Räkna alltså TB. 

B. Kalle säljer mobiltelefoner av märket Kiano. Mobilernas inköpspris är 100 € och försäljningspris är 150 €. Förutom inköpspriset finns det inga andra rörliga kostnader. I maj såldes 100 mobiltelefoner. 

Räkna ut TB för maj. 

Kalle funderar på att sänka priset i juni till 140 €. Hur många fler mobiltelefoner borde han då sälja per månad för att det skall vara lönsamt att ge rabatt? 

Räkna ut (det nya) TB.

Räkna också ut hur många procent mer han måste sälja.

Ledning: 1. räkna hur många (st) han måste sälja i juni
2. kolla hur många han tidigare sålde
3. hur stor är skillnaden
4. räkna ut i procent

C. Pelle säljer cyklar. Inköpspriset för en cykel är 220 €. Uppskattad försäljning är 50 st./mån. om priset är 300 €.

a. Hur stort TB får Pelle om den planerade försäljningen förverkligas?

b. Som ett annat prisalternativ överväger Pelle 290 €. För det här priset skulle han sälja 60 cyklar i månaden. Räkna ut vilket pris som är lönsammare.

c. Hur många cyklar fler borde Pelle sälja för att det skall löna sig att ge 10 % rabatt på ett försäljningspris om 300 €?

Cyklar på cykelfärjan 


Här någonting för er att  kalkylera och fundera över på måndagen (3 mars). Tag också reda på vad en lockprodukt ("sisäänvetotuote"på finska) är. 

Kom ihåg att när man studerar och skall lära sig nytt är det viktigt att man är systematisk. Det betyder bl. a. man samlar alla sina studiepapper och anteckningar, böcker och annat material på ett ställe så att man kan ta fram det när det behövs. 

Jag vill inte heller ha in "skryttiga" kopieringspapper där du som räknar på egen hand krafsat ner dina uträkningar. Använd ett häfte, som du kan lämna in och som du kan ta fram sen före tenten för att repetera.

På tisdagen träffas vi alla och kollar svaren på uppgifterna ovan. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar